Panasonic FZ2000 vaikuttaa tähän asti monessa mielessä parhaimmalta yritykseltä yhdistää videokamera ja stillkamera. Kompaktikameroiden luokassa FZ2000 menee pitemmälle video-ominaisuuksien suhteen kuin mikään toinen kamera tähän asti.
Monipuolisia ominaisuuksia
Kameran optiikkana on varsin monipuolisen kuvaamisen mahdollistava Leican superzoom, jonka kinovastaavuus on 24 – 480 mm ja valovoima f/2,8 – f/4,5. Panasonic FZ2000:sta löytyy monia video-ominaisuuksia, joita tavallisesta digijärjestelmäkamerasta puuttuu. Näitä videokameroihin tottunut kuvaaja kuitenkin kaipaa, ja tavallisissa ammattivideokameroissa ne ominaisuudet kuuluvat yleensä varusteluun. Näistä voi mainita päällimäiseksi sisäänrakennetu ND-suotimen ja moottoroidun zoomin. Puolen tunnin typerä tullipoliittinen tallennusrajoitus on tästä kamerasta jätetty pois, eli videotallennusta voi jatkaa niin kauan kuin muistikortti ja akku antavat myöten. Jotakin tärkeää tästä kamerasta myös puuttuu, sillä jatkuvaa verkkovirtaa ei ole vakiovarusteena. Ns. dummyakkuratkaisu kuitenkin on saatavana lisävarusteena. Myöskään XLR-liittimiä äänelle ei ole, eli tällaisia kaivatessaan joutuu turvautumaan muiden valmistajien tarjoamiin äänitallentimiin tai liitinboxeihin. FZ2000 tallentaa UHD-videota maksimissaan ruutunopeudella 30 k/s sekä 4K-videota (DCI) nopeudella 24 k/s. HDMI-liitännän kautta saa 4K-kuvan ulos 10-bittisenä 4:2:2 signaalina esimerkiksi ulkoiselle tallentimelle, mikä on tässä hintaluokassa harvinaista. Lisähintaan saa käyttöönsä loivan kuvaprofiilin V-Log L, jota käyttämällä kennon dynamiikasta saadaan enemmän irti, dynaamisen alueen sanotaan olevan tällöin 12 aukkoa.
Käyttö ja käsiteltävyys
FZ2000 on oikean kameran kokoinen ja sen käsiteltävyys on samalla tasolla digijärkkäreiden kanssa. Rungosta saa hyvän otteen isompikätinenkin. Vastaavasti myös painoa on myös kuten koon perusteella voi arvella, eli vähän vajaa kilo. Kameran käsittely muistuttaa hyvin paljon digijärjestelmäkameraa. Säätimet ovat käyttäjän kustomoitavissa. Objektiivin moottorizoom on esiohjelmoitu objektiivin kyljessä olevaan nappeihin. Menu-valikoista voi olla monta mieltä, itse olen sitä mieltä että selkeämpiäkin esityksiä on nähty, kuitenkin kysymys on pitkälle tottumuksesta.
Objektiivin polttovälin kinovastaavuus on valokuvauksessa 24-480 mm ja 4K/UHD – kuvauksessa erilaisesta kennon luennasta johtuen 36-720 mm. Kosketusnäyttö on mainio videokuvausta ajatellen, koska tarkennuspisteen voi tarvittaessa valita näytöltä. Valotuksen hallintaan kamerassa on reaaliaikainen seeprakuvio ja histogrammi ja manuaaliseen tarkennukseen avuksi löytyy ääriviivojen korostus (focus peaking). Nämä ovat itsestäänselviä ominaisuuksia tällaisessa kamerassa, jossa video-ominaisuudet ovat tärkeällä sijalla. Iiriksen hallinta on pehmeän videokameramaista, koska aukkoarvo vaihtuu saumattomasti ilman välähtelyä. Suljinnopeutta ja aukkoa pääsee säätämään suoraan omilla säätimillä.
Koska kameran varusteluun kuuluu rajoittamatton videotallennus, ND-suotimet ja moottorizoom, jää oikeastaan kaipaamaan vain paria asiaa: XLR -ääniliitäntöjä ja parfokaalista optiikkaa. Parfokaalinen optiikka pitäisi manuaalisen tarkennuksen kohdallaan vaikka polttoväli muuttuu. Äänen sisäänmeno on toteutettu miniplugilla ja se mahdollistaa esimerkiksi solmiomikin käytön, eli aivan kädettömäksi ei tarvitse jäädä haastatteluvideota tallentaessa. Kuulokeliitäntä löytyy tietysti myös, ministereoplugiliitännällä.
Hienoja RAW-kuvia
FZ2000 tarjoaa tuumaisella 20 megapikselin kennollaan hyvää kuvanlaatua sekä videoissa että stillkuvissa. Digijärkkäriä tämä kamera ei täysin korvaa, mutta laatu on varsinkin RAW-kuvissa jokseenkin tyydyttävä myös järkkäreihin tottuneelle. Eli jos näkee hiukan vaivaa kuvankäsittelyssä jälkikäteen, saa vaivanpalkaksi hienoja kuvia. Yllätyin jopa hiukan dynamiikasta joka on saatu irti kuitenkin suhteellisen pienestä tuuman kennosta. Rajoitteet tulevat tietysti vastaan suuremmilla ISO-herkkyyksillä kuvattaessa, jolloin kuvien kohina tulee herkemmin esiin kuin suurempikennoisissa kameroissa. Fysiikan lait ovat mitä ovat, ja pääsääntönä on, että mitä suurempi kenno, sitä parempi kuvanlaatu. JPEG-kuvien pakkauksen laatu on asia, joka häiritsee myös tässä kamerassa, siksi on parempi aina kuvata RAW-kuvia, jos suinkin jaksaa käsitellä ne.
Videoiden kuvanlaatu
Videoissa kuvanlaatu on FULL HD -materiaalia kuvattaessa hienoa. 4K/UHD-materiaalilla asiat eivät ole aivan yhtä hyvin, vaan kuva on selvästi alttiimpi kuvakohinalle ja pakkauksen artefakteille. Näitä ilmenee luonnollisesti aina enemmän sitä mukaa kun ISO-herkkyyttä nostetaan. Kuva muodostetaan eri tavalla riippuen siitä kuvataanko 4K tai FULL HD -kuvaa, eli kennoa luetaan FULL HD -kuvauksessa laajemmalta alueelta ja sitä sen jälkeen kuvaa skaalataan pienemmäksi, jolloin kohinat pitkälti häviävät. 4K-/UHD -materiaalia kuvattaessa kennoa luetaankin pienemmältä alalta, ja kuvaa ei edes skaalata alaspäin, ja juuri sen takia kuva on paljon alttiimpi kohinalle ja artefakteille. Puolustukseksi täytyy kuitenkin sanoa, että 4K/UHD-kuva on kuitenkin käyttökelpoista, kunhan pysytään maltillisissa ISO-herkkyyksissä. Itse pyrkisin välttämään yli ISO-400 meneviä herkkyyslukemia, jos tavoitteenani olisi saada laadukasta videokuvaa. FULL HD -kuva kestää ISO-herkkyyden nostoa huomattavasti paremmin.
Kenelle FZ2000 sopii?
Vaikka FZ2000 on superzoom-kameraksi hintava, se on tarjoamiinsa ominaisuuksiin nähden kuitenkin edullinen, ainakin tietylle käyttäjäjoukolle, eli laadukasta videokameraa tarvitseville. Sony tarjoaa RX10 -mallin variaatioillaan pitkälle samoja asioita, ja laadukkaammasta optiikasta johtuen hiukan jopa paremmalla kuvanlaadulla, mutta tallennusaika on niissä rajoitettu, eli siinä mielessä videokameran korvaajaksi niistä ei ole. FZ2000 on erittäin onnistunut paketti ja sitä voi suositella pienin varauksin videokameran korvaajaksi jopa ammattikäyttöön. Bonuksena saa varsin käyttökelpoisen valokuvakameran, jolla on ilo kuvata. Videokuvauksessa FZ2000 on käyttäjäystävällisyyden kannalta ehkä paras ei-videokamera, jota olen käyttänyt.
Panasonic FZ2000 tietoja
- 3,2 x 8,8 mm CMOS kenno, 20 megapikseliä
- LEICA DC VARIO-ELMARIT -objektiivi 20x optinen zoom, 24 – 480 mm kinovastaavuus (valokuvatila)
- optinen kuvanvakain
- optiikan valovoima f/2,8 – f/4,5
- herkkyysalue: ISO 80 – 25600
- suljinaika 1/16000 – 60 s
- sarjakuvauksen maksiminopeus: 12 k/s, 4K-valokuvaus nopeudella 30 k/s
- 4K-videokuva: 4160×2160@24P, 3840×2160@30/25/24p, MP4, 100Mb/s
- Full HD -videokuva: 1920×1080@50/30/25/24p, AVCHD/MP4, 28Mb/s
- Sisäänrakennettu harmaasuodin (ND filter)
- sisäänrakennettu WiFi
- 10-bit 4:2:2 4K-videokuva HDMI ulostulosta
- SD(HC/XC)-korttipaikka (UHS-I)
- näyttö: kääntyvä 7,5 cm:n LCD-kosketusnäyttö, 1040k
- OLED-etsin, 2360k
- USB-micro liitäntä
- kuuloke- ja mikrofoniliitännät
- mitat: 138 x 102 x 135 mm
- paino: 966 g CIPA
- akkukesto: 350 kuvaa